Friday, June 17, 2011

Cukuplah dengan alasan-alasan kita.







Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang


Sudah terlalu lama rasanya tak update blog. Bila tengok shoutbox, ramai pula yang meninggalkan jejak. Hati sangat meronta-ronta agar menulis sesuatu untuk pembaca. Moga Allah pelihara tulisan ini dari fitnah, dan moga Allah memberi petunjuk kepada hati kalian yang membaca.



Ikhwah fillah,


Jalan-jalan yang kalian lalui ini tidaklah menjanjikan syurga buat kita, tetapi, jalan yang kita lalui inilah, dengan izin Allah akan membuka ruang kepada kita untuk bertemu orang-orang yang soleh.

Membuka ruang untuk kita melakukan kebaikan yang mana dengan kebaikan yang kita lakukan, akan menutup ruang syaitan untuk mengajak kepada kejahatan.

Jalan yang kita lalui inilah yang akan membuat kita merasai nikmatnya mengadu pada Pencipta, merasai nikmatnya air mata buat Pencipta tatkala kepenatan dalam dakwah, kehabisan duit, dilukai, dan tiada siapa yang menyambut seruan kita.



Ikhwah fillah,


Satu persoalan yang suka aku lontarkan buat kalian.

Muliakah kita wahai orang-orang yang ditarbiyah?



Ikhwah,


Tanyalah diri kita.

Adakah kita termasuk orang-orang yang mulia bila berada dalam tarbiyah?

Adakah kita mulia berada di dalam usrah?

Adakah kita mulia menjadi pengerak buat dakwah ini?




Ikhwah fillah,


Ingatkah kita pada ayat cinta yang Allah turunkan buat renungan kita semua, yang mana firman-Nya berbunyi,


“Sesungguhnya yang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa di antara kamu”. (Al-Hujurat ayat 13)


Paling mulia = takwa !



Cukupkah dalam hidup kita selama ini hanya ditarbiyah? Alangkah kedekutnya kita, mengikut tarbiyah tanpa mahu mentarbiyah.


Sangat-sangat kedekut, bilamana nikmat tarbiyah yang Allah kurniakan kepada kita, kita tidak mahu berkongsi kenikmatan itu kepada orang lain. Tidak malukah kita?

Lupakah kita pada hadaf (objektif) kita ditarbiyah.


Ditarbiyah = mentarbiyah


Sangat jelas. Itulah tarbiyah kita.

Jadi, mengapa masih mahu beralasan. Mengapa kita masih mahu bertangguh-tangguh dalam mentarbiyah orang lain.




Ikhwah,


Kalau hendak diberikan alasan, banyak sangat alasan yang kita boleh berikan. Tapi inikah nilai tarbiyah kita selama ini. Menghasilkan individu-individu yang hanya reti beralasan untuk dakwah. Ketuk kang !

Pernah satu masa, ada yang berkata kepada aku bahawa dia tidak boleh bawa usrah sebab takda kenderaan.

Come on la, apa guna kenderaan awam kat
Malaysia ni. Bus, ktm, dan yang senagkatan dengannya.

Sumbat je anak-anak buah tu dalam ktm, baru la membesar jadi rijal yang tahan lasak. Nak lagi best, ajak je jalan gi mana-mana.

Ada juga yang beralasan, tak boleh buat kerja dakwah, sebab takda laptop. Alahai, mesti sedih para sahabat kalau tau kita guna alasan macam ni. ~




Bagi aku, semuanya balik kepada asas, atau back to basic kata org putih.


Sama ada kita merasakan dakwah ini satu tuntutan atau pilihan.


Sama ada kita mahu atau tidak, segalanya berbalik pada diri kita.


Semoga Allah menjadikan kita golongan yang bekerja.


*******




Program broga KITA








Taaruf






Rijal buat Ummah





Allahuakbar !


No comments: