Saturday, April 17, 2010

Kesakitan satu nikmat~





Semalam, sahabat aku, SALAM, dia kata kat aku. " Don, kesakitan ni sebenarnya satu nikmat."

Aku tertanya-tanya apakah nikmat tersebut.

Rupa-rupanya nikmat sakit, kita di layan bagaikan raja. Semua kerja orang buatkan.

Ada pepatah berbunyi,

“Hanya orang yang miskin tahu nikmat kekayaan, hanya orang sakit tahu nikmat kesihatan, dan hanya orang mati tahu nikmat kehidupan”

Tengah sakit macam ni aku teringatkan sahabat yang amat-amat aku sayangi. Dia selalu ingatkan aku. Ketika aku menyatakan kegembiraan aku terhadap sesuatu, mesti muncul soalan dari dia,

" bila dapat apa-apa dari Allah cakap apa? "

Aku akan menjawab, " Alhamdulillah "

Dan dia akan berkata, " Pandai anak umi ". >,<

Alhamdulillah, allah kurniakan dia buat aku.

Pagi tadi Allah menghantar seekor tebuan untuk kejut aku tidur. Tebuan tu kejut dengan menyengat aku.

Sakit sangat, terlompat aku dari katil.

Adakah sakit disengat satu nikmat??

Dan apa jua bencana, kesakitan yang menimpa kamu, maka ia adalah daripada tangan-tangan kamu sendiri(dari perbuatan salah dan dosa) dan (dalam pada masa yang sama dikenakan bencana dan sakit itu) Allah mengampunkan sebahagian besar dosa-dosa kamu” Surah Asy-Syura ayat 30.

Alhamdulillah~

6 comments:

SiPenyusunKasut~ said...

Aduh nakiidt perit....

don said...

Iyadh,

Bukan nakiid perit la..
nakiid nyaman.. :)

mawaddah said...

syafakallah don

Anonymous said...

nikmat tu penghapus dosa

don said...

mawaddah,

tima kasih kakak sayang..

don said...

anonymous,

tima kasih sudi kunjungi blog ni..